Verslavend?? JA!

15 mei 2016

Wauw, nu is de vakantie echt begonnen kan ik zeggen! We zijn zaterdags weggegaan nadat we een aantal dagen nog aan schoolopdrachten hadden gewerkt om zoveel mogelijk al af te hebben en relaxed de vakantie in te kunnen. Ik zal jullie eens even bijpraten na al die tijd!

Tangalle: Onze eerste stop was Tangalle. Dit was een busreis van ongeveer 4 uur waar we Christina en Heidi uit Australië hebben ontmoet. Zij gingen toevallig ook naar Tangalle en hadden besloten in hetzelfde guesthouse als ons te slapen. Hier hadden ze niet op gerekend, maar we konden bij de buren slapen voor eenzelfde prijs en echt hele luxe kamers! In de middag zijn we naar het strand gegaan en hebben we geholpen met een mega mega groot visnet uit het water te halen. Echt zo'n groot visnet heb ik in mijn leven nog niet gezien, en dat allemaal met de hand (wat ook wel een uur duurde). Het blijkt dat zij dat 3 keer op een dag doen!!

Tissamarama: Een dag in Tangalle geweest want we hadden bedacht dat we met nieuwjaar in Arugam Bay moesten zijn, omdat er dan geen bussen rijden. Christina en Heidi gingen met ons mee en we hebben hier een kamer gedeeld met zijn allen. Toen we aankwamen kwam er een man van ons geboekte hostel naar ons toe dat deze aan het verbouwen is dus dat we met hem mee moesten naar een andere locatie (later zagen we dat het helemaal niet verbouwd werd, dus we zijn mooi opgelicht haha). Tissamarama ligt vlakbij het Yala Park, waar je een mooie tour kan doen. Dit hebben wij de volgende dag gedaan. We gingen met zijn zessen in een grote jeep en we hebben veel dieren en een mooie natuur gezien. Het was helaas wel erg toeristisch. We hebben bij terugkomst met zijn allen een enge film gekeken, aahhh...

Arugam Bay: Na 2 nachten in Tissamarama zijn we met de bus naar Arugam Bay gegaan. Dit was de langste reis in heel de vakantie denk ik (7 uur....). Later bleek ook dat we dik zijn omgereisd haha. Christina en Heidi gaan hier heen omdat ze hier een jaar geleden ook al zijn geweest, daarom blijven zij een maand hier. Zij sliepen bij vrienden en wij sliepen in een heel goedkoop minihuisje (3 euro per nacht per persoon!). Ik denk dat ik nooit meer in Nederland naar een hotel wil gaan omdat ik deze prijzen nu meemaak haha. We speelden hier veel Karam met locals (het spel wat we altijd op Hellabeem met de jongens spelen). Ze vonden het erg mooi dat wij bijna wonnen van hun: 'toeristen die karam kunnen spelen huhhhhh???', haha. Het was 13 op 14 april oud en nieuw hier, maar het bleek dat ze dit in Arugam Bay helemaal niet vierden dus dat hebben we gemist. Ik heb hier Jacqueline uit Nederland ontmoet waar ik een paar dagen mee ben opgetrokken, erg gezellig! We wilden eigenlijk ook naar Arugam Bay om te surfen, maar Halbe en ik hebben het in ons om elke keer te willen surfen als er geen golven zijn of als er veel te hoge golven zijn haha. Daar is dus niet echt veel van terecht gekomen... We zijn ook op bezoek gegaan bij de familie waar Heidi en Christina sliepen. We hebben spelletjes met de kinderen gedaan en kregen meloen van de moeder, erg lieve mensen! Ook kwamen we nog Anna van Home of Hope tegen! We zouden op een avond met zijn allen naar een rots gaan, maar er was een ruzie ontstaan tussen de twee mannen die dit zouden regelen. Respect en de ander niet kwetsen is hier echt heel belangrijk. Een heel gezellige paar dagen in Arugam Bay beleefd!

Ella: Na een paar dagen vast op Arugam Bay (wat ik geen probleem vond aangezien het gezellig was) zijn wij met zijn tweeën verder gegaan naar Ella. Toen we uit de bus stapte hebben we Merle ontmoet uit Duitsland. Met haar zijn we samen op zoek gegaan naar een guesthouse. De volgende dagen hebben we veel met haar samen gedaan. Na een eerste nacht zijn we met Gayan (de jongen van het guesthouse) naar de waterval gegaan. Allemaal lokale mensen wasten zich in dit water en wasten hun kleren. Bijzonder om te zien! Ook een brug gezien en naar de teafactory geweest, alleen was deze helaas gesloten. De dag erna hebben we (Halbe, Merle, Frederik en ik) Ella Rock beklommen, wat een pittige maar leuke klim was. Dat het pittig was kwam vooral omdat we zijn verdwaald en er dus 1,5 uur extra over hebben gedaan haha. We hadden gelezen dat we niet moesten luisteren naar lokale mensen die je de weg proberen te wijzen door de theeplantages. En wat deden wij..... Luisteren naar deze mensen hahahah. Super dom! Dit doen ze zodat ze je de goede weg kunnen wijzen voor geld. We waren gelukkig wel zo slim om nee hier tegen te zeggen en de goede weg te zoeken op onze telefoon. Uiteindelijk de top bereikt en het was de moeite waard hoor, het uitzicht was prachtig!

Nuwara Eliya: De dag erna zijn we vertrokken naar Nuwara Eliya. Hiervoor hebben we de trein gepakt naar Nanu Oya. We wisten pas op het laatste moment dat dit ook kon, anders hadden we treinkaarten kunnen reserveren. Dit was namelijk echt een heel mooie treinreis! Maar helaas geen foto's omdat we geen zitplaatsen hadden... Aangekomen in Nuwara Eliya was het echt super koud (voor Sri Lankaanse termen dan): 18 graden! Ik moest ook mijn truitje en lange broek voor het eerst tevoorschijn halen haha! De ochtend erna zijn we met de taxi naar Horton Plains gegaan. Dit is een national park waar je een hele mooie wandeling van 7 km kan maken naar Worlds End. Het was ook echt een super mooi uitzicht!!! Zie de foto's!! De wandeling was erg leuk met allemaal rotsen op je pad. Terug hebben we rondgelopen en geshopt. Ze verkochten hier allemaal jassen, mutsen en zelfs wanten hahaha. Super grappig om te zien.

Adams Peak: 2 dagen later zijn we vertrokken naar Adams Peak. We gaan nu elke keer gewoon naar de plek toe en dan zien we wel waar we slapen. Dit omdat er toch wel elke keer allemaal tuktukdrivers naar ons toekomen met aanbiedingen. Scheelt ons een hoop zoekwerk en het scheelt niks in de prijs. We zijn die nacht erop om 01:00 uur opgestaan om Adams Peak te beklimmen. Pffffff dit was echt heftig zwaar zeg. Het was een klim van 6224 traptreden. Op zich is dit al een hele opgave, maar dan moet je je bedenken dat er vaak treden van een halve meter tussen zitten en de laatste kilometer echt heel extreem stijl omhoog gaat waarbij je in de kou staat. Het bleek volle maan te zijn, wat hier heel heilig is voor de mensen. We stonden dus in de file zo druk was het haha. Ook allemaal oude mensen deden dit, echt respect. Er waren zelfs mannen die met 2 kinderen in hun armen naar boven liepen. Ze riepen elke keer 'Sadu-Sadu-Saaaaa" om Buddha te eren en op de top toen de zon opkwam begon ook iedereen te roepen "Sun-sun-suuuuuun". Het is echt een zware klim (het heeft voor 5 dagen spierpijn in de kuiten gezorgd), maar het meest bijzondere wat ik in de vakantie heb gedaan!

Kandy: Na even rusten zijn we naar Kandy gegaan met de bus. Wat een bijzondere busreis was dit zeg haha. Ik ben voor het eerst in mijn leven ten huwelijk gevraagd door een of andere jongen in de bus HAHAHA. Aangekomen in Kandy gingen we wat eten en hebben we de avond doorgebracht met Stephen uit Zwitserland. Hij reist rond met alleen een rugzakje, heel bizar.

Anuradnapura: De volgende dag zijn we vertrokken naar Anuradnapura. Dit was een lange reis. Onderweg zijn we gestopt bij de Golden Buddha. Ik voelde mij ineens niet lekker en dit was de eerste keer dat ik echt goed dicht bij de wc moest blijven (alleen was er geen wc maar alleen een gat in de grond, yes....). Halbe is dus in zijn eentje gaan klimmen en ik bleef beneden. Alsnog een leuke ervaring opgedaan want ik werd uitgenodigd in de vrouwen tempel! Hier kreeg ik een appeltje en ze gingen zich speciaal voor mij omkleden zodat ik een gepaste foto van ze kon maken haha. In Anuradnapura zijn we gaan zwemmen in een meertje om af te koelen. De volgende dag (ik voelde mij gelukkig weer beter) zijn we op de fiets (12 km in 38 graden) naar Minhintale gegaan voor een grote tempel. Onderweg keek iedereen ons raar aan en moest lachen: blanken op een fiets is blijkbaar erg bijzonder haha. Bij Minhintale hebben we een Sri Lankaanse familie ontmoet die ons heeft rondgeleid, was erg leuk!

Sigiriya: Eind van de dag zijn we doorgereisd naar Sigirya. We hadden wel een guesthouse geboekt omdat het al laat was voor we aankwamen. Toen ik daar zat, liep er ineens een schorpioen over mij heen AHHHHH!! Gelukkig is er niks gebeurt en kon ik hem van mijn arm wegblazen. Maar wat een avonturen weer... De volgende dag hebben we een rots beklommen met uitzicht op Sigiriya Rock. De tuktuk had ons opgelicht en we moesten het driedubbele betalen. Ons eigen schuld aangezien dit de eerste keer is geweest dat we geen prijs van tevoren hadden afgesproken... Zo zie je maar weer dat je dat altijd moet doen.. De klim en uitzicht is naast Adams Peak een van de mooiste dingen die ik heb meegemaakt! Het laatste stuk moesten we echt klimmen over rotsen en richels heen en toen we boven aankwamen waren we als enigste op een rotsvlakte van weet ik veel hoe groot. Ik voelde mij echt op de top van de wereld staan haha! Zie de foto's voor het mooie resultaat!

Pollenawura: Dit was onze volgende stop. We gingen hierheen om een tempeltocht te doen op de fiets, maar het bleek dat we veel geld moesten betalen om dit te doen en daar hadden wij niet zo veel zin in. We zijn toen zelf rondjes gaan fietsen en hebben een geheim paadje gevonden die leidde naar een van de mooiste tempels die we hebben gezien haha. Ook hebben we gezwommen in het kanaal waar alle lokale mensen zich waste en de was deden. Wij eten in elk stadje bij een vast eettentje zodra het de eerste keer goed is bevallen. Dit vinden de werkende mensen altijd erg leuk en je ziet dat ze het waarderen.

Kandy: We zijn de eerste keer in Kandy alleen geweest voor een tussenstop. Deze keer zijn we langs Home of Hope (het andere project in Sri Lanka) gegaan en hebben we wel de stad verkend. Home of Hope was erg leuk om te zien. Het is een heel andere doelgroep en ze hebben veel verschillende cliënten, wat maakt dat ik blij ben met Hellabeem. Wel zijn zij met meer Nederlandse studenten, waar ik wel jaloers op ben haha. Het was leuk om te zien hoe Anna en Sanne therapie gaven! Ook zijn we nog even gaan zwemmen op een mooie plek! Hierna lekker een hamburger gegeten! De dag erna gingen we opzoek naar leren tassen en souvenirs! In het begin waren we naar de verkeerde kant gelopen maar op het eind van de dag waren we erg geslaagd! De man die wist waar we leren tassen konden vinden, wilde ons wel de weg wijzen maar alleen als we eerst wat kochten bij zijn kraampje. Ja ze proberen je op alle mogelijke manieren op te lichten hier hoor haha... Ook zijn we naar de Boutanical Garden geweest, maar dit vond ik erg tegenvallen.

Kegalle en Pinnawela: We zijn die middag naar Kegalle gereisd. Hier hebben we in de slechtste kamer van de vakantie geslapen, maar goed het was gelukkig maar voor een nacht. Wel was er een heel leuk eettentje, waar de klanten hielpen met vertalen voor onze bestelling haha. De volgende dag zijn we namelijk naar Pinnawela gegaan voor het olifantenweeshuis, wat erg leuk was om te zien. De olifanten liepen gewoon door een straat naar de rivier waar ze heen gingen om zich te wassen.

Bentota: Die middag zijn we door gereisd naar Bentota. We zijn nu elke keer nog maar met zijn tweeën wat wel jammer is, want het seizoen is helemaal afgelopen. Mijn backpack was helemaal nat geworden want deze lag onderin de bus... We moesten overstappen in Colombo op de trein. Gelukkig was er een hele vriendelijke Sri Lankaan die ons heeft geholpen. Samen met hem naar de trein gerend, hij heeft snel kaartjes voor ons gehaald, wilde hier geen geld voor terug en een plaats voor ons vrijgehouden in de trein. Hij moest er al eerder uit en gaf ons zelfs nog een cadeautje haha (mij een pen en Halbe een sleutelhanger). We zijn opgestapt bij ons eerste guesthouse omdat dit zo smerig was. De volgende dag naar het strand geweest even en Pinjata gedaan haha!

Het Rainforest: Het plan was om die middag door te reizen naar het rainforest maar 1 mei bleek een speciale dag te zijn waardoor er geen bussen reden. Daarom moesten we een nacht in Galle blijven. Hier hebben we een rondleiding in een ziekenhuis gekregen. De dag erna zijn we verder gereisd naar Deniyaya, vlakbij het rainforest. Hier hebben we in een sprookjeshuisje geslapen, echt zo schattig was het! We zijn naar het regenwoud gegaan en hebben verschillende dieren gezien en gezwommen bij een waterval!

Unawatuna: Na het rainforest zijn we naar het zuiden terug gegaan. Unawatuna is al vlakbij Hellabeem. We hadden hier een hele luxe kamer. Ook weer een vast tentje, met hele lekkere cheese tomato roti wat hier echt mijn favoriet is! We hebben de dag erna lekker op het strand gelegen, een massage gehad bij een tentje en een pizza gegeten! De laatste 3 dagen had ik nog alleen. Naja alleen, ik had gelijk een leuk meisje Aya uit Israël ontmoet. Hiermee ben ik opgetrokken. De laatste dagen nog even relaxed gedaan voordat alles weer begon.

Hellabeem: Nu ben ik al een week terug in Hellabeem. Ik schrijf nu pas omdat ik een heel prettig ziekenhuisavontuur achter de rug heb (niet dus). In Galle begon er een ontsteking te groeien in mijn oksel, helaas was dit steeds groter geworden waardoor ik afgelopen dinsdag naar het ziekenhuis moest om het open te laten snijden. Het deed echt super veel zeer, maar zoals het er nu naar uitziet is het weer allemaal goed! Het is leuk om weer terug te zijn, bij te kletsen met Jan en Helene, Carla en Sake en om de jongens en personeel weer te zien. Het is wel jammer om weer allemaal verplichtingen te hebben, want dat reizen is toch ook wel heel fijn hoor (en bovendien erg verslavend!)!

Het is een lang reisverslag geworden, misschien hebben jullie niet eens de focus meer om dit einde te kunnen lezen hahaha. Maar als je dit wel leest ben je weer helemaal bij!

Liefs Loes

1. Remco stoffer:
    15 mei 2016
    Super leuk reisverslag! Mooi alles samengevat.
    Nog minder dan een maandje dan mag je me alles vertellen!

kusje
  2. Marlies Meijer:
    15 mei 2016
    Lieve Loes' . Thanks voor je reisverslag van jullie reisavonturen. Te gek. Wat hebben jullie mooie avonturen beleefd en super dat je onderweg leuke mensen ontmoet.... Door je foto's reis ik een beetje met je mee.... Nu weer aan de slag..... Ik hoop dat alles weer ok met je is, na de ontsteking in je arm.... Sterkte . ermee... En good luck met je stage... Xx Marlies
  3. Opa & oma:
    15 mei 2016
    Lieve Loes, via dit uitgebreide verslag laat je ons ook door Sri Lanka reizen.
    Je foto's helpen hier natuurlijk ook aan mee. En weer veel beleefd, hè! Steeds weer onverwachte dingen! Spannend en leuk om te lezen. Nu nog de laatste weken werken, en verslagen maken? Succes en hopelijk blijft die ontsteking helemaal weg.
    Liefs van opa en oma.
  4. Thecla:
    Hoi Loes.
    Na het zeilen thuis meteen je verhaal en alle foto s bekeken. Zitten heel mooie foto s tussen. Moest lachen bij die waar je een rots omhoog houdt. En thuis moet je maar vertellen welke dieren dat zijn in het regenwoud.
    Fijn dat het backpacken zo leuk was. Nu zal de laatste maand wel eel snel omgaan.
    Veel plezier nog en groetjes voor Halbe Jan. Voor Carla en Sake en Helene en Jan en natuurlijk de jongens en de vrouwen. Ga je de vrouwen nog een les geven?
    Liefs van Thecla
  5. Marit:
    16 mei 2016
    Hey reiziger, wat een belevenissen. Ja reizen is heel verslavend, als je eenmaal begint.... Bereid Remco maar vast voor. Ik hoorde van je arm, dat was balen. Goed dat je naar het ziekenhuis bent geweest en fijn dat alles weer goed gaat. Nu omschakelen en weer aan de bak. De tijd vliegt voorbij. voor je het weet sta je weer op Hollandse bodem. Dikke zoen vanuit Meppel
  6. Marianne & Fred:
    17 mei 2016
    Hoi Loes,
    Als je ter zijner tijd nog een (bij)baantje zoekt, dan denk ik dat je als (reis-)verslaggever een goede kans maakt! Je verhalen zijn beeldend genoeg en lezen lekker weg. (Ik weet niet wat vriend en familie van die optie vinden, maar dat is voor later zorg.....).
    Succes weer in Hellabeem en geniet lekker na van alle herinneringen.
    Groetjes Fred & Marianne
  7. Elles:
    18 mei 2016
    Hoi Loes,
    Wat beleef jij een hoop bijzondere dingen zeg!!! Ok, ze zijn niet allemaal even leuk, maar het is wel een enorme ervaring.
    Nu dus nog even het serieuze werk.
    Groetjes, Elles
  8. Anneke E:
    20 mei 2016
    Ha Loes!
    Mooi hoor!! Via GoogleMaps is mooi te volgen hoe je bent gereisd, dank zij je overzichtelijke verhaal. En wat maak je veel mee! Nog even flink genieten en dan genieten van terug zijn in Nederland en verhalen vertellen. Liefs, Anneke
  9. Beppe Aardema:
    30 mei 2016
    wat een belevenissen ben je al weer beter halbe jan?
    nog een paar weekjes tot gauw
    groetjes beppe