Alle nieuwe indrukken

Hai allemaal!

Weer een paar avonturen verder kan ik wel weer een reisverslag schrijven dacht ik zo. De tijd lijkt heel snel te gaan en ik ben helemaal in de war met de dagen. De bedoeling was ook dat ik een dagboekje bij zou houden, maar tot nu toe heb ik mij daar niet goed aan gehouden haha. Tegelijkertijd voelt het ook alsof ik hier al veel langer zit dan 2 weken. De eerste week was ik ook erg moe, maar de laatste dagen ben ik meer gewend en minder moe.

In de eerste stageweek was mij nog niet helemaal helden van hoe en wat precies de bedoeling was. Ook zegt niet iedereen hetzelfde. Het is nu duidelijk dat wij zelf wat gaan opzetten qua PMT. We hebben al wat ideeën bedacht. Het is 2 keer voorgekomen nu dat er is gevochten tussen de jongens. Daarom willen wij in de groepslessen gaan werken aan impulscontrole. Ook willen we wat onderwerpen herhalen waar vorige stagiaires aan hebben gewerkt. Ook gaan we met een paar jongens zwemmen. Deze jongens hebben of spierdystrofie of spasmes. Op woensdagmorgen komen er altijd mensen van buiten Hellabeem. Het is heel apart om in dit systeem te werken, want de jongens hebben geen afspraak op een bepaalde tijd. Het wordt per week bekeken. Halbe-Jan en ik hebben ons eigen schema gemaakt zodat er een beetje structuur ontstaat. Hier in Sri Lanka zijn ze niet zo van de tijd en als er even niks te doen is, dan is er ook even niks te doen. Ook kan op het laatste moment alles veranderen. Na een dag stage ging ik even uitrusten op een bankje bij zonsondergang, dit had ik niet moeten doen want ik ben helemaal onder geprikt door de muggen.

Weligama verkennen was erg leuk. Het is een mooi plaatje en erg toeristisch. Ze hebben overal fruitkraampjes staan, waar ze de lekkerste dingen verkopen. Vooral de passievruchten ben ik fan van! Erg lekkere sapjes hebben ze! Wc papier is alleen erg duur, wel €0,50 per rol! De maaltijden zijn vaak erg pittig en dat begint al een beetje te vervelen. Ook hebben ze vaak zoete aardappel hier, bahhh. Ik weet ook tijdens de lunch bij Hellabeem niet wat ik zit te eten. In heel mijn leven heb ik nog nooit zoveel raar uitziende dingen gegeten. De jongens laten eigenlijk bijna nooit wat liggen, wat maakt dat ik mij bijna verplicht voel het op te eten. We eten gelukkig in de ochtend en avond wel brood. Halbe-Jan heeft echt continu honger, dus ik ben blij dat we hebben besloten beiden ons eigen eten te kopen hahah. 2 dagen heeft het hier heel hard geregend. Je moet je voorstellen dat hard ongeveer 10 keer zo hard is als harde regen in Nederland. Ook hadden de jongens bij de lunch ineens allemaal mutsen op, want het was koud.. (alsnog 26 graden hahah). We spelen weel Kanun (ofzo) met de jongens. Dit lijkt op poolen maar dan met een soort dartstenen die je met je vingers moet schuiven. Als Halbe en ik dit spelen duurt het echt 10 keer zo lang dan bij de jongens omdat we de techniek nog niet echt in de vingers hebben haha.

Chatou is onze tuktuk driver die ons elke keer naar Weligama brengt. Hij wil erg graag Nederlandse muziek van ons hebben zodat we die kunnen draaien tijdens de ritjes. Afgelopen weekend zijn we gaan surfen! Eerst een les genomen, wat echt gelijk bij ons beiden heel goed ging. We waren echt verbaasd dat het zo makkelijk ging. Maar toen we zonder instructeur gingen surfen viel het toch even tegen. Soms dan kon je echt geen controle houden over je surfboard bij een grote golf. Ook was ik blij dat ik een shirt over mijn bikini aan had haha. In de avond waren we beiden erg verbrand, en dat terwijl we de volgende dag weer wilden gaan surfen.... Nu (woensdag) is mijn hele voorhoofd eraf gevallen en heb ik een mooi nieuw huidje...

Morgen bereiden ze alles voor voor het eindfeest. De jongens van groep 1 gaan namelijk vertrekken en starten dan hun eigen winkeltje. Ik ben erg benieuwd hoe dit feest zal gaan!

1. Marlies Meijer:
    Hoi Loes,
    Mooi om je belevenissen te lezen. Zal wel even wennen zijn...maar uiteindelijk vind je je draai.... Succes met het opzetten van het programma. Super dat je al hebt kunnen surfen... Leuk om je foto's te zien. Ben nu al benieuwd naar je volgende foto's. Have fun. xx Marlies
  2. Thecla:
    24 februari 2016
    Hoi loes. Ik heb al flink ge appt natuurlijk en daarom bij het nog een keer lezen van jouw leuke blog alleen dit: wist je dat als t eten heel heet is en je dan die zoete bataat= zoete aardappel- eet erna het minder heet voelt. Werkt beter dan blussen met drinken. Wellicht weet je dit al hoor. Toi toi. Thecla
  3. Marianne & Fred:
    Hoi Loes,
    Vanuit het o-zo-gestructureerde Nederland lijkt me dit wel effe wennen. Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik zou blij zijn dat je met z'n tweeën bent (kan je tenminste effe met iemand overleggen en lachen, want dat zal ook wel gebeuren).
    Als jouw hoofd net zo rood was als de nek van Halbe-Jan op de foto bij de kapper, dan heb ik met jou/jullie te doen (bijna).

De foto van het Sri Lankaanse huisje komt me enigszins bekend voor: zo ziet ons huis in Bergen er momenteel ook uit. Alleen hebben jullie geen kachel nodig (al denken de mensen daar van wel, als ik je goed begrijp) en hebben wij geen kachel. Daarnaast denk ik dat het huisje bij jou zo blijft en ik hoop dat het huis bij ons nog wel wat beter wordt (please.......).

Ik moet van Fred zeggen dat hij nu geen puf heeft om te schrijven. Hij zit uitgeteld op de bank omdat hij vandaag 5 man rond had lopen in ons huis in Bergen en iedereen wat van hem wilde; kortom: hij was de hele dag in de bediening (maar zonder de juiste papieren).

Groetjes, Fred en Marianne
  4. Manna:
    25 februari 2016
    Ha die Loes wát een leuke verhalen. Kunnen jullie ook zelf eten koken, heb je een kook plek? Wel heel fijn dat je met z'n tweeën bent denk ik? Succes met de structuur en veel plezier!
  5. Opa & oma:
    Ha Loes,
    Wat weer een belevenissen. Fijn dat je een beetje gewend raakt. Wel weer stoere foto's van het surfen. Opa is helemaal trots op z'n sportieve kleindochter. Ik ook wel een beetje veel, hoor! Maar pas je op met die zon? Steeds je hoofd verliezen lijkt ons niet goed!
  6. Opa & oma:
    25 februari 2016
    Het lijkt erop dat onze reactie niet geplaatst is, dus nog een keer.

Ha Loes,
    Wat weer een belevenissen. Fijn dat je een beetje gewend raakt. Stoer, die foto's van het surfen! Opa is helemaal trots op zijn sportieve kleindochter. Ik ook wel een beetje veel, hoor. Maar pas je op met de zon? Steeds je hoofd verliezen, lijkt ons niet goed! Liefs, oma Gé
  7. Marit:
    25 februari 2016
    Hey loes je vindt al aardig je draai daar!wat is het groen daar, prachtig. Je hebt nog redelijk wat materiaal voor de pmt zo te zien. Ben heel benieuwd hoe de groep de trainingen op gaat pakken. Heel veel succes. Geniet van de mensen, de natuur en alle belevenissen! Hier sneeuwt het als contrast, ha ha. Tot je volgende blog dikke zoen van hier Marit
  8. Henriette Scheper:
    25 februari 2016
    Wat fijn om de foto's te bekijken en even een indruk van jullie leven te krijgen daar. Het ziet er super uit hoor. Succes met de activiteiten. Groetjes vanuit Opende
  9. Josine:
    28 februari 2016
    Loes,

Mooi om te lezen hoe je langzaamaan uitgedaagd wordt in een nieuwe omgeving en daarmee omgaat! En lekker dat je je kunt ontspannen met surfen. Mooie foto en knap genomen.
    Veel pelzie en zie uit naar je volgende blogs.

Joep
  10. Gerd:
    7 maart 2016
    Wat leuk Loes, een inkijkje in je leven daar. Lekkere herinneringen roept dat ook op voor mij. Enne, wat betreft die drank flessen in de tuk tuk: benzine in wodkaflessen, zeker weten!