Schildpadden, slangen, walvissen en wat volgt nog meer?

Hallo allemaal!

Het is alweer even geleden dat ik een reisverhaal heb geschreven. Net viel de stroom er voor de honderdste keer uit, en ik moet dus mijn hele reisverhaal opnieuw schrijven. Daarom houd ik het lekker kort nu (terwijl hij eerst heel uitgebreid en mooi was dus sorry). Vanaf vandaag hebben we vakantie en zaterdag vertrekken we voor onze rondreis door Sri Lanka, waar ik enorm veel zin in heb! Allereerst zal ik eens al jullie nieuwsgierige vragen beantwoorden die uit jullie leuke reacties tevoorschijn komen!

- De Sri Lankaanse mensen leven per dag. Ze kijken niet vooruit, maken geen plannen en als het goed gaat waarom zou er dan verbetering nodig zijn? Heel anders dus dan in Nederland en af en toe wel eens frustrerend. Zo komen de jongens ook vaak te laat in therapie of moeten ze even wat tussendoor doen. Ze communiceren niet als ze een keer niet komen en wij moeten ze vaak nog elke keer halen haha.

- Voor alle bezorgde mensen over verbrand zijn. Ik pas nu goed op voor de zon hoor! Ook slaap ik de laatste weken met de ramen open. Dit scheelt een boel warmte. Het is hier overdag nu 35 graden en in de nacht 28 ongeveer. Het heeft ook een maand lang niet geregend hier waardoor er bijna een waterprobleem was. Toen het eindelijk regende is een jongen hier gebeten door een hele giftige slang, maar gelukkig waren ze er snel bij en gaat het nu weer goed met hem. Het risico van met de ramen open slapen was trouwens wel een HELE GROTE SPIN, AAHH!

- De Sri Lankanen benaderen Halbe ook anders dan mij. Vrouwen zijn hier minder dan de mannen. Zo moeten vrouwen stoppen met werken als ze trouwen en voor de kinderen en het eten zorgen. De mensen hier op Hellabeem benaderen ons gelijkwaardig.

- De jongens die wij therapie geven met als onderwerp het leren omgaan met spanning leren dit steeds beter toepassen. Ze herkennen nu wanneer de spanning oploopt. Wij leren ze dan hoe ze deze weer omlaag kunnen krijgen. Dit gaat steeds meer vanzelf en ze snappen ook dat het belangrijk is om vanuit controle te kunnen handelen (omdat als je dit niet doet en vanuit spanning handelt je spijt kan krijgen van dingen). Af en toe zien wij gebeuren dat de spanning oploopt buiten de therapie en dan vragen we, met een knipoog, hoe het met de spanning is. Dan gaan de jongens lachen en passen toe wat wij ze hebben geleerd. Ze worden dus steeds meer bewust van hoe het werkt. Ook hebben wij de nanny's therapie gegeven hierover. Zij benaderen de jongens vaak vanuit spanning (hoge, schelle onvriendelijke stem). We hebben uitgelegd dat vanuit controle benaderen vaak beter werkt en hebben ze ook geleerd hoe ze op een positieve sterke manier de jongens kunnen benaderen. Het is leuk dat we nu steeds meer een band krijgen met de jongens en ook valt het op dat er nu echt effect te zien is!

- In de flessen drank in de tuktuk zit water. Het staat beter als je een duurdere fles hebt staan. Daarom hebben ze dit allemaal.

- We krijgen hier op Hellabeem altijd een lunch en in de ochtend en avond eet ik brood. Het is niet respectvol naar de kok om zelf te gaan koken, dus daarom doen we dit niet. Bovendien is het duurder. Ook in de weekenden kopen we gewoon wat bij tentjes of gaan we uit eten, dit is namelijk goedkoper dan zelf eten koken! Ik ben trouwens tot nu toe maar 1 keer een dagje ziekig geweest (en dat was alleen misselijk zijn). Het eten is dus goed en ik hoop dat ik het zo volhoud haha.

Naast alle antwoorden op vragen heb ik natuurlijk nog wat meer meegemaakt. Ons visum is binnen, eindelijk! Ook dit had niet echt haast bij de Sri Lankanen haha. Het is wel fijn, want nu krijgen we behoorlijke kortingen bij toeristische plekken.

Afgelopen weekenden zijn we naar Hikkaduwa, Mirissa en Matara geweest. In Hikkaduwa hebben we gezwommen met schildpadden in de zee en een mooie zonsondergang gezien! Ook zijn we langs een turtlefarm geweest met allemaal kleintjes! Echt super leuk! Het weekend erna naar Matara en op de terugweg langs Mirissa. Matara is een grote stad waar we vooral veel winkeltjes hebben bekeken. Halbe heeft last van keuzestress en we staan dus soms uren in een winkel haha (ja Remco, nu snap ik wat jij doormaakt als wij shoppen). Voor vrouwen hebben ze hier echt geen leuke kleding, dus ik ben elke keer gauw uitgekeken haha. Mirissa is erg mooi en er zijn wat meer mensen daarom zijn we het weekend erna weer er naar toe gegaan! Dat weekend hebben we 2 nachten in een guesthouse geslapen. De host was echt super aardig. We kregen thee, koekjes, papaya, een goedkoop verblijf (5 euro per nacht inclusief ontbijt!) en ze vertelde wel 20 keer hoe blij ze wel niet was met ons en dat we zo lief en aardig waren. Hele mooie ervaring dus. We hebben ook whalewatching gedaan, wat erg leuk was om een keer mee te maken (maar nooit weer want we hebben echt 8 uur in dat bootje op zee gevaren..). In Mirissa is er een erg mooi eilandje in de zee waar we mooie foto's hebben gemaakt! Ook hebben we in de avond een schildpad eieren zien leggen op het strand! Een woord: WAUWWWW!

Een paar weken geleden kwam er een oud pmt student langs en vorige week Anna van Home of Hope (het andere project in Sri Lanka). Dit was beiden erg gezellig! Met Anna hebben we nog dit weekend even gesurft en in onze nieuw ontdekte juicebar een sapje gedronken! Ik ben erg benieuwd ook naar Home of Hope waar we in onze vakantie zeker langs gaan! Skypen doe ik ook af en toe wat erg leuk is. Met vrienden, Remco en papa, mama en Iris. Zo ook de foto's!

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne Pasen gehad! Hier kennen ze geen Pasen, maar op een dag gingen er een paar mannen alle bomen in Hellabeem af (wat er enorm veel zijn) om kokosnoten te plukken. Wij hadden dus geen paaseieren zoeken, maar kokosnoten zoeken haha.

Helene en Jan zijn nu ook voor een paar weken naar Nederland. Het was heel bijzonder om te zien hoe de jongens van hen afscheid namen. Stuk voor stuk bogen ze en raakten even de voeten van Helene en Jan aan. Dit is uit respect voor ze, maar ik krijg al de kriebels als ik eraan moet denken dat ze dit misschien ook wel bij ons gaan doen als we terug naar Nederland gaan...

We hebben dit weekend veel aan schoolopdrachten gewerkt zodat we dat af hebben voor we op vakantie gaan. Ik ga mijn laptop ook niet meesjouwen dus waarschijnlijk horen jullie pas daarna weer wat van mij! Waarschijnlijk ben ik nu veel vergeten te vertellen maar dat komt dan wel weer een andere keer!

Liefs!

1. Marianne & Fred:
    Hoi Loes,
    Ik zal nu op de juiste pagina mijn reactie zetten, dan wordt het niet zo'n zoekplaatje.
    Voor een kort verslag is jouw epistel toch nog van aardige omvang geworden. Ik kan me helemaal voorstellen dat je ermee stopt als de stroom voor de zoveelste keer uitvalt. De stroom blijft het hier wel doen, maar dat wil niet zeggen dat de computerprogramma's het hier ook altijd doen (grrrrrr......) dus ik kan me jouw frustratie helemaal voorstellen.
    Daarnaast maken de foto's veel goed. De schilpadden zijn prachtig, helemaal die volwassen schildpad in het water waar jij bij staat: zijn hele schild bedekt met mos, doorleefder kan haast niet. Daarnaast zijn de foto's heel informatief: zo zie ik je moeder ook eens een keer met een bril......

Ik vind het leuk (voor jullie) dat de therapie zo aanslaat en ook slim dat je buiten de sessies met een knipoog ze wat bijstuurt want DAAR buiten de therapie is de plek waar ze die kennis/vaardigheden in praktijk moeten brengen. 't Klinkt goed.

Ik wens jullie een hele fijne vakantie en succes met de schoolopdrachten.

groetjes van Fred en Marianne
  2. Henriette Scheper:
    6 april 2016
    Gelukkig is het nog een heel verhaal geworden Loes ondanks de worsteling met de stroom.Erg leuk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. We krijgen zo een kijkje in jullie leventje daar. Prachtig die schildpadden wat een ervaring en wat kun je er dichtbij komen. Ook goed foto's maken van Halbe-Jan hoor voor het geval hij het vergeet.Groeten en liefs vanuit Opende
  3. Hilko:
    6 april 2016
    Hey Loes, leuk verhaal weer hoor. Fijn dat je ons zo laat meegenieten van jullie avontuur. Veel plezier op reis de komende maand!
    Xx Papa

Ps kokosnoten zoeken met pasen lijkt me een goed idee. Ik had 0 eieren gevonden bij Kim, Mika en Sil . Die kids waren veel te snel.
  4. Opa & oma:
    Hoi Loes,
    Leuk, jouw verslag en de foto's. Volgens mij geniet je volop. En gelijk heb je. Je schrijft dat je een whalewatching-tocht hebt gedaan. Maar heb je ook walvissen gezien?
    De groetjes, en ik kijk uit naar komende verhalen.
    Opa.
    En, Loes, is dat eilandje bij Mirissa zonder boot of brug te bereiken?
    Wat een prachtige zonsondergangen hebben jullie meegemaakt.
    Dat verhaal over de slangenbeet doet me griezelen. Ik hou al helemaal niet van die beesten, en dan ook nog de kans hebben dat je gebeten wordt !!!!!! Brrr ....!!!!
    Ik wens je een heel fijne vakantiereis toe. Waarvan we natuurlijk weer een uitgebreid verslag willen lezen.
    Veel liefs, oma.
  5. Corrianne:
    Ha Loes,
    Jullie zien er goed uit op de foto's! Zwaar werk hoor studeren en stage lopen ;-)
    Fijn dat de jongens en begeleidsters er wat mee doen, dan heb je eer van je werk.
    Lekker genieten op vakantie en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Corrianne
  6. Thecla:
    Hoi loes.
    Zo nog even rustig je verhaal en foto.s bekeken. Gister zag ik ze vlak voor ik oma Riet ging ophalen en Marit en ik met haar naar de musical gingen.
    De foto van Matara , de brug naar ei la je mettempel meen ik te herkennen van Wie is de Mol. Klopt dat? Heb jij al meer plekjes herkend?
    Leuk hoor al die foto s en verhalen. Geweldig ook dat je merkt dat de jongens en ook de na nies toch best wat oppikken van jullie pmt.
    Ben benieuwd hoe je Home of Hope gaat vinden. Wel mooi dat jullie elkaars project bezoeken.
    We wachten af op berichten over je vakantie en wensen jullie veel plezier. Goede reis!!!
    Veel liefs van Thecla
  7. Gerd:
    18 april 2016
    super leuk je verhalen Loes! Ik ben nu meer over jou op de hoogte dan over de familie in Amersfoort! Geniet lekker verder!